Loading...

Kehäradan koeajot valmistuivat onnistuneesti

Kaksitoista yötä käsittäneet koeajot Kehäradalla on saatu onnistuneesti päätökseen. Koeajoissa testattiin muun muassa junien kiihdytys- ja jarrutusominaisuuksia tunnelissa sekä erilaisia junien kulkemiseen liittyviä tietojärjestelmiä. Liikennöinti Kehäradalla alkaa 1.7.2015.

Koeajot Kehäradalla alkoivat maaliskuun viimeisellä viikolla sähköradan toimivuuden testaamisella sen jälkeen, kun raiteen geometriset ominaisuudet radantarkastusvaunulla oli mitattu ja turvalaitteiden ns. JKV-koeajot oli saatu päätökseen.

Varsinaiset Flirt-junilla tehtävät koeajot käynnistyivät lauantaina 28.3.

– Koeajot sujuivat hyvin ja ne on nyt saatu päätökseen. Testiajoja tehtiin kaikkiaan kahtenatoista yönä kello 22:n ja 06:n välisenä aikana Kehäradan uuden osuuden pohjoisella raiteella. Joka yölle oli laadittu ennalta oma koeajosuunnitelma, minkä pohjalta kunkin yön testit suoritettiin, kuvaa Kehäradan projektipäällikkö Juha Kansonen Liikennevirastosta.

Koeajoissa tehtiin monipuolisesti erilaisia ajoaikavertailuja, esimerkiksi eri kuljettajien sekä lisäpainojen kanssa. Tunneliosuudella testattiin muun muassa Flirt-junien kiihdytys- ja jarrutuskäyttäytymistä osuudella olevissa neljänkymmenen promillen laskuissa ja nousuissa. Lisäksi testattiin paljon erilaisia tietojärjestelmiä, jotka liittyvät esimerkiksi junien paikantamiseen, kuulutusjärjestelmiin sekä lipunmyyntiin.

– Junissa oli mukana kaksi kuljettajaa ja yksi konduktööri sekä suoritettavista testeistä riippuen erilaista testihenkilökuntaa. Junat kulkivat avorataosuuksilla pääosin 80–120 kilometrin tuntinopeudella. Tunnelissa ajonopeus oli pääosin 80 kilometriä tunnissa, vaikkakin myös siellä testattiin 120 kilometrin tuntinopeutta Kansonen kuvaa.

Viimeiset koeajot ajetaan erillisen ohjelman mukaan toukokuun loppupuolella.

Matkustajat pääsevät Kehäradan junien kyytiin 1.7.2015 alkaen, kun liikennöinti uudella rataosuudella alkaa.

Lisätietoja:
Juha Kansonen, projektipäällikkö, Liikennevirasto, puh. 0295 34 3633

Kehärata on 18 kilometriä pitkä, poikittainen raideyhteys, joka yhdistää Vantaankosken radan lento-aseman kautta päärataan Vantaan Hiekkaharjussa. Kehäradalle tulee ensimmäisessä vaiheessa viisi uutta asemaa: Lentoaseman ja Aviapoliksen tunneliasemat sekä Leinelän, Vehkalan ja Kivistön pinta-asemat. Asemavarauksia rakennetaan Petakseen, Viinikkalaan ja Ruskeasantaan. Liikennöinti kehä-radalla aloitetaan heinäkuussa 2015. Kehärata on Liikenneviraston, Vantaan kaupungin ja Finavia Oyj:n yhteishanke.

2015-04-17T09:58:51+00:00

Leave A Comment